home > blog > de leugen van de leugendetectie

De Leugen van de leugendetectie

Hieronder de feedback die ik in zes delen gepost heb op onze linkedin bedrijfspagina.

Hartelijk dank voor jouw feedback en dat je de moeite neemt op deze post te lezen.

Hier een korte reactie mijnerzijds. Wij zijn het er gezamenlijk over eens dat Predictive Profiling een toegevoegde waarde heeft in het pallet van beveiligingsmethoden. Het vraaggesprek is een belangrijk onderdeel van de proactieve beveiligingsmethodiek.

Het benutten van een vraaggesprek om informatie te verzamelen over de intentie van de geïnterviewde, en op basis van de inhoud van de reacties en veranderingen in het gedrag trachten een uitspraak te doen over de waarheidsgetrouwheid van de antwoorden en (indirect) de intentie van de persoon lijkt inderdaad geen nieuwe formule. Echter is het daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwen van de methode, én het onder gecontroleerde omstandigheden toetsen van de mate van succes van zo'n techniek wél nieuw. 

Als het enige doel in een gesprek is om te laten zien dat je actief bent, is het inderdaad niet zo van belang of je methode heel effectief is in het onderkennen van de deceptie. Echter: als het doel is om dreigingen te ontkrachten door mensen met kwade intenties te herkennen, dan moet je nu eenmaal je methode onderbouwen en je succes kunnen meten. 


Het meten en bewijzen dat proactieve maatregelen werken is altijd inherent gecompliceerd geweest, zeker bezien in het licht van het kunnen bewijzen van het effect van voorkomen van incidenten in de nog steeds reactieve beveiligingsmarkt. 

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat deze methode van security questioning (Controlled Cognitive Engagement) minimaal 23 keer zo efficiënt is als de huidige methoden van aangeboden vraaggesprekken.

Het wetenschappelijke onderzoek waar wij naar refereren heet overigens “Finding a  Needle in the Haystack”. Mochten jullie geïnteresseerd zijn laat het gerust even weten. Indien hiervoor interesse is kunnen wij binnenkort wel wat meer hierover publiceren.

Hieruit volgt dat de op dit moment meest toegepaste interventie methodes, inderdaad, amper beter blijken dan het werpen van een muntje en in die zin heeft het houden van vraaggesprekken geen zin.


PS: Mocht iemand mij een tip kunnen geven hoe ik op de bedrijfspagina van linkedin wel een wat langere post kan geven, houd ik mij aanbevolen.


Auteur L. van der Plas

datum 17 augustus 2016



Reacties


Reageer

Uw naam
Uw emailadres
Nieuwsbrief?
Bericht