PROACTIEVE MUSEUMBEVEILIGING

Proactieve museumbeveiliging03 jun

Veel films zijn er inmiddels al over gemaakt, maar ook in het echte leven komt kunstcriminaliteit vaak voor. Kunstdiefstal én vernieling zijn helaas ten laste gelegd op de unieke en vooral prachtige kunstwerken.

Jaarlijks worden er wereldwijd tienduizenden kunstwerken als gestolen opgegeven[1] en dit gaat vooral over de zaken die wél bekend worden gemaakt. Door de bekendheid van deze kunstwerken is het echter vaak lastig om hier een koper voor te vinden. Toch vinden criminelen dit ook iets om over op te scheppen en worden kunstwerken vaak onder de criminelen aan elkaar verkocht. Door de verhalen die hierdoor de ronde gaan, worden kunstwerken op deze manier vaak toch weer teruggevonden.

Afgelopen zondag heeft een bezoeker van het Louvre in Parijs het wereldberoemde schilderij Mona Lisa van Leonardo da Vinci ondergesmeerd met taart. Dit is niet de eerste keer dat iemand de Mona Lisa heeft geprobeerd te beschadigen. De vraag is: zijn de museumbeveiligers in staat om dit soort kunstcriminaliteitsvormen te ontdekken en hier proactief op te reageren?

In augustus 2009 heeft een toerist al eens een kop thee naar het schilderij gegooid, waardoor de vitrine werd verbrijzeld. In 1974, toen het kunstwerk in Tokio te zien was, heeft een vrouw rode spray op het schilderij gespoten. Ook toen raakte het kunstwerk niet beschadigd door de bescherming van het glazen paneel.

In 1956 waren er twee incidenten in een jaar. Allereerst gooide een man zoutzuur naar het kunstwerk, waardoor het onderste deel beschadigd raakte. Later dat jaar is er een steen naar het doek gegooid, waardoor er lichte schade is aangericht.

De desbetreffende man van het incident afgelopen zondag was als slecht verklede oude vrouw in een rolstoel het museum binnengekomen. Had de beveiliging de taart moeten zien?  Was het nalatigheid? “Ze hadden het zeker wel moeten zien.” aldus Leen van der Plas, directeur van SoSecure. Je moet begrijpen dat 100% museumbeveiliging niet bestaat en dat is ook niet wenselijk. Hoe herken je dan een verkleed persoon in een rolstoel met slechte intenties en een taart? Door de museumbeveiligers te trainen in proactieve museumbeveiliging. Deze proactieve museumbeveiligingstrainingen zijn een balans in klantvriendelijkheid en weten hoe een crimineel te werk gaat. Maar ook weten wat het normale gedrag daar is en hoe dat normale gedrag eruitziet. Hadden de museumbeveiligers deze taart actie in dit geval kunnen voorkomen? Mijn ervaring is als je de museumbeveiligers traint in proactieve museumbeveiliging, dan weten zij hoe ze afwijkend gedrag herkennen en hierop anticiperen.

BEKIJK DE VIDEO HIER

Proactieve beveiliging Mona Lisa

Meerdere kunstwerken zijn de afgelopen decennia slachtoffer geworden van kunstcriminaliteit. Zo werd er in 1990 zoutzuur op de Nachtwacht van Rembrandt van Rijn gegooid en is het kunstwerk al twee keer eerder met een mes bewerkt. Ook het kunstwerk van Barnett Newman; “Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue” is in 1986 aangevallen met een mes. Het bekende werk van Vincent van Gogh; La Berceuse werd ook met een mes bewerkt.

Volgens experts kunnen er echter meerdere museumbeveiligingsmaatregelen genomen worden om de kunstwerken te beschermen tegen deze criminele activiteiten. Zo zijn meerdere werken beschermd door glazen panelen, waardoor ze beschermd zijn tegen bijvoorbeeld: taart! Je houdt een hoop vervelende zaken tegen met glas. Toch zijn sommige kunstliefhebbers van mening dat dit ten kosten gaat van het ‘zien’ van het kunstwerk. Mensen willen de structuur en de verf bekijken, maar is dit wel verstandig als we kijken naar het behoud van de kunstwerken? Na de beschadigingen van de aanvallen die helaas wel gelukt zijn, hebben restaurateurs hier weer vele uren in mogen stoppen om de werken naar hun originele staat te brengen. Wij zeggen: we kunnen beter voorkomen dan genezen.

Kunstcriminaliteit voorkomen door proactieve beveiliging

SoSecure heeft zich gespecialiseerd in het beveiligen van kunstwerken in meerdere musea in Nederland. Zo bieden wij al sinds 2006 de museumbeveiligingsopleiding volgens de methodiek Predictive Profiling. Deze training van klantvriendelijke en proactieve beveiliging werd in samenwerking met het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum ontwikkeld en werd in Nederland maar ook in het buitenland aan museumbeveiligers geleerd.

Tijdens deze opleidingen leren de museumbeveiligers om proactief te handelen en afwijkend gedrag tijdig te herkennen en hierop te anticiperen. Met deze alertheid kunnen veel negatieve situaties worden voorkomen.

 

[1] Bron: Boom juridische tijdschriften

[2] https://nos.nl/artikel/2430768-vandaal-besmeurt-glas-mona-lisa-met-taart

[3] https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5311865/man-aanval-mona-lisa-taart-verkleed-oude-vrouw-rolstoel

[4] https://www.ad.nl/show/bezoeker-louvre-besmeurt-zicht-op-mona-lisa-met-taart-en-strooit-met-rozen~afe96f49/



 

« Terug

Scroll naar boven